Şcoala primară – un nou început
Mulţi părinţi consideră că vârsta de 6–7 ani, când copiii lor calcă pentru prima oară pragul şcolii, este o etapă în care rolul lor în educaţia copiilor scade foarte mult dacă nu chiar dispare. Dimpotrivă, acum rolul lor se dublează: acasă trebuie să creeze un mediu de încredere, echilibrat, în care copilul să se manifeste neîngrădit, iar în relaţia cu şcoala pot colabora cu alţi membri ai comunităţii şcolare pentru a crea un climat care sprijină învăţarea, atât în şcoală cât şi în afara ei.
Îndrumă-ţi copilul pe calea bună
Înainte de a alege şi începe şcoala, află tot ceea ce poţi afla despre aceasta. Există nenumărate forumuri (inclusiv pe site-ul Ministerului Educaţiei) de unde poţi afla informaţii despre sistemul modern de învăţământ, despre problemele cu care se confruntă unităţile şcolare în general sau chiar poate problemele şcolii la care te gândeai să înscrii copilul: are o bună reputaţie? S-au făcut controale ale autorităţilor şi ce arată rezultatele acestora? Este salubră, adecvat mobilată, are toate autorizaţiile, există personal responsabil cu supravegherea şi protecţia elevilor?
Referitor la învăţător, mai întâi află tot ce se poate, ai cumva prieteni sau vecini ai căror copii au fost îndrumaţi de acesta? Îl poţi găsi pe internet cu ajutorul reţelelor de socializare? Face parte din vreun forum de lucru cu prezenţă online? Directorul şcolii îţi poate prezenta CV-ul acestuia?
Comunică cu învăţătorul
Discută cu dânsul despre ce îl motivează, care este tipul metodei de predare pe care o practică, are obiceiul să dea teme pentru acasă prea multe sau prea puţine? Ce se aşteaptă de la un copil sau de la un părinte? Ce părere are despre anumite valori, cum vede relaţionarea cu părinţii? Puteţi schimba nr. de telefon şi adrese de email pentru a ţine legătura? Este adeptul publicării online într-un cadru securizat a notelor şi a temelor pentru acasă pentru a vă pune la îndemână mai multe informaţii referitoare la activitatea copilului la şcoală dar şi a materiei ce trebuie parcursă acasă?
La şedinţele cu părinţii, ascultă, vorbeşte şi ia notiţe. Este bine şi să îţi notezi câteva din întrebările pe care le vei dori să le pui la şedinţă. Cere informaţii specifice referitoare la progresul şi eforturile copilului tău, participă periodic la şedinţe şi vei afla astfel informaţii pertinente şi idei, direct de la sursă, despre ce poţi face în plus pentru ca parcursul micului tău elev în şcoală să fie o experienţă cât mai plăcută şi plină de rezultate.
Continuă sesiunile de citit începute pe timpul grădiniţei
– găseşte şi alocă timp cititului alături de copilul tău în fiecare zi;
– încurajează-l să îţi citească şi să discute cu tine despre ce a citit;
– arată-i că această activitate îţi face şi ţie plăcere, că face parte din stilul de viaţă al familiei;
– foloseşte-te de materiale auxiliare cum ar fi cărţile audio, pe care le puteţi asculta împreună;
– jucaţi diferite jocuri în familie ce implică cuvinte, gen Scrabble, şi explicaţi-i sensul cuvintelor;
Ciclul gimnazial
Tranziţia de la şcoala primară la gimnaziu
Trecerea de la ciclul primar la cel gimnazial nu va fi uşoară, pe de o parte datorită schimbărilor de atitudine ca efect al dezvoltării fizice şi psihice, dar şi datorită faptului că dacă până în clasa a IV-a a considerat învăţătorul un mentor prezent zi de zi şi oră de oră, acum, locul acestuia este luat de mai mulţi profesori, fiecare cu materii şi metode diferite de predare, profesori ce se implică mai puţin în relaţia cu elevul, şi este omenesc să fie aşa întrucât acesta are grijă de 6 sau de 7 clase şi doar pentru 4 sau 6 ore pe săptămână. Materia devine mai concentrată şi aprofundată necesitând o capacitate mai mare de sinteză şi înţelegere, iar pe de altă parte se introduc materii noi, mai mult sau mai puţin abstracte.
Vorbeşte-i copilului tău despre schimbările fizice şi sociale, despre presiunile pe care le simte pe planul relaţionării cu colegii şi profesorii, ce apar de regulă la această vârstă. Implică-te la fel de mult prin comunicare atât cu copilul dar şi cu profesorii, directorul şcolii.
Stabileşte un program şi o strategie
Ajută-l prin identificarea scopului şi timpilor necesari finalizării temelor pentru acasă, astfel încât să se axeze pe aspectele esenţiale şi care trebuiesc aprofundate ale materiei. Organizează un program de învăţare astfel încât să aibă timpul necesar studiului şi asimilării de informaţii de lungă durată, dar şi activităţilor în familie, joacă şi a celor extraşcolare de care este interesat.
Ascultă ceea ce îţi transmite printre cuvinte, dă dovadă de sensibilitate şi de percepţie a lucrurilor spuse şi nespuse. Câteodată, chiar dacă te simţi frustrat de o aparentă lipsă de interes a copilului faţă de şcoală sau faţă de o anumită materie, întâi adună toate informaţiile pentru a avea o imagine completă a problemelor cu care acesta se confruntă în eforturile sale de a învăţa;
Ascultă şi discută despre temerile şi despre presiunea pe care copilul o simte. Comunicarea este cheia rezolvării situaţiilor dificile.
Susţine-l în formarea unui cerc sănătos de colegi cu care poate schimba idei sau discuta despre materia şcolară. Încearcă să organizezi acasă anumite sesiuni de studiu în grup. Însufleţeşte-i spiritul de competiţie pe plan şcolar, de a fi cel mai bun şi răsplăteşte-l pe măsură.
Acordă atenţie sporită provocărilor şi schimbărilor fizice şi emoţionale prin care copilul tău trece în această perioadă.
Continuă să insişti pe citit
Dacă în primii ani de şcoală, cititul este necesar pentru a îi dezvolta vocabularul şi capacitatea de exprimare, în ciclul gimnazial cititul devine din ce în ce mai important, întrucât materiile şi metodele de predare au nevoie de susţinerea elevului de a găsi, compara, analiza şi sintetiza informaţii din mai multe surse.
Privind spre viitor, examenele importante
Ajută-l să se focuseze mai mult spre învăţarea materiilor necesare atât admiterii la liceu cât şi a materiilor ce stau la baza profilului specific al acestuia. Încurajează-l să îşi testeze şi să îşi aprofundeze cunoştinţele pe materii specifice prin participarea la diferite concursuri şcolare sau interşcolare.
Continuă să te implici
În relaţia părinte – profesor (diriginte), continuă să te implici având în vedere următoarele aspecte:
– Materiile predate, metodele şi manualele îl ajută să fie competitiv în vederea examenului de admitere la liceu?
– Are copilul tău probleme în a asimila şi înţelege materia? Care sunt punctele lui forte şi care sunt cele mai puţin bune, asupra cărora ar trebui o concentrare sporită?
– Dă dovadă de consecvenţă şi conştinciozitate asupra procesului de învăţare? Când şi la ce materii se observă un interes mai scăzut? Are nevoie de supervizare mai atentă în anumite aspecte? Reuşeşte să ducă la bun sfârşit şi în timpii agreaţi sarcinile din timpul orelor sau aferente temelor pentru acasă?
Liceul
Pregătirea pentru universitate, carieră şi viaţă
Fii mentorul copilului tău
– Susţine şi dezvoltă independenţa copilului, oferă-i suport atât în activităţile şcolare cât şi în cele extraşcolare, ajută-l să îşi definească priorităţile astfel încât să îşi poată oferi timp atât pentru educaţie cât şi pentru viaţa socială.
– Rămâi implicat în dialogul cu reprezentanţii şcolii pentru a afla de nevoile copilului tău în liceu.
– Caută diverse programe prin care copilul tău poate primi consultanţă referitoare la modalitatea de a avea succes la universitate şi în carieră, programe prin care învaţă bazele unei meserii ce se pliază pe specificul materiei şi liceului ales.
Dezvoltă un parteneriat cu profesorii
Liceul este terenul de antrenament pentru universitate şi pentru carieră. Încurajează-l să accepte materii de viitor, materii care îl provoacă în funcţie de interesele pe care copilul tău le-a dezvoltat şi şi le-a definit. Plaja de materii este foarte diversă de la ştiinţele exacte: matematica (algebră, geometrie, trigonometrie), statistică, ştiinţe (biologie, chimie, fizică, anatomie), istorie, geografie şi ştiinţe sociale (psihologie, economie) până la informatică şi tehnologie. Pentru a îl ajuta să se pregătească pentru mai târziu, cere ajutorul profesorilor materiilor preferate, aceştia vă pot îndruma cu diverse recomandări referitoare la ce anume implică, pe ce anume ar trebui să se axeze copilul atât la şcoală cât şi la cursurile de pregătire extraşcolare, astfel încât să se înscrie pe drumul carierei ce prezintă interes. Din timp, discutaţi despre pregătirea pentru examenul de bacalaureat precum şi examenele specifice universităţilor la care copilul dvs. aspiră.
Vârsta critică
Acordă atenţie la comportamentul copilului tău şi a cercului lui de prieteni şi cunoscuţi. Explică-i sistemul de valori, ce anume aştepţi tu şi societatea în care trăim de la el. Dacă valorile sunt bine argumentate şi dacă el crede cu adevărat în ele, copilul va adopta multe dintre ele. Dacă acţiunile sunt inconsistente, copiii sunt cei care vor clarifica lucrurile pentru ei, ori subtil prin intermediul comportamentului ori, la copiii mai mari, direct, exprimându-şi dezacordul faţă de tine, este totuşi la vârsta în care spiritul critic îşi arată forţele combative.
Dacă notele sau calificativele primite la şcoală încep să arate o pantă descendentă sau dacă copilul prezintă anumite stări de supărare, nervozitate, anxietate înseamnă că ceva nu e în regulă. Identifică problemele şi rezolvă-le cât mai repede, la această vârstă orice deraiere îi poate marca cariera şi viaţa de adult.Discută cu el despre absolut orice temere are, nu uita, peste doar puţini ani va fi major şi va trebui să îşi ia viaţa în propriile mâini. Consultă-te de fiecare dată cu persoanele în măsură sa ajute, începând cu dirigentele, psihologul şcolii sau orice alţi profesionişti specializaţi în rezolvarea problemelor adolescenţilor.
Citiţi mai multe articole despre responsabilitatea parentală sau mergeţi la prima pagină a acestui articol.