Natura statică (moartă) a fost întotdeauna un subiect predilect al artiştilor: o compoziţie cu obiecte obişnuite, dispuse conform unei anumite scheme, este, într-adevăr, un model simplu şi la îndemână pentru a începe să pictezi; în acest caz, o compoziţie cu fructe te poate inspira să creezi un desen în pastel. Există pasteluri de mai multe forme şi dimen­siuni: pentru lucrarea noastră, am ales pasteluri cu formă dreptunghiulară (dar se pot folosi la fel de bine şi cele cilindrice).

 

depurtat.ro
Linii vibrante

Pastelurile, prin concentraţia de pigment, produc un efect coloristic foarte intens. Sunt uşor de utilizat şi, cu ajutorul lor, se poate obţine o gamă largă de efecte: de exemplu, culoarea se poate aplica în straturi, pentru a crea un fundal dens şi bogat. Liniile simple şi groase pot conduce la un efect mai agresiv, în timp ce prin sfumato, realizat cu degetele, se obţine o culoare delicată şi estompată.

Nuanţa de bază din această compoziţie este galbenul; peste el vom aplica apoi culorile cores­punzătoare fiecărui fruct. Vom folosi partea plată şi vârful pastelului pentru a reprezenta, pe de-o parte, consistenţa şi suprafaţa fiecărui obiect şi, pe de altă parte, contururile şi umbrele.

 

Tehnica Sfumato

Pentru această lucrare am folosit tehnica sfumato, întrucât doream să obţinem un efect aspru şi granulat, apropiat de textura hârtiei pentru pastel. Oricum, porţiunile de alb estompat de pe boabele de struguri redau în chip realist modul în care lumina se reflectă pe suprafaţa lor şi atrag ochiul privitorului. Obţinem un efect asemănător amestecând mirurile umbrelor proiectate pe masă. Acestea vor fi mai închise spre centru, dispărând apoi treptat pe fundalul alb.

 

Textura suprafeţelor

Datorită tipului de hârtie pe care îl foloseşti, vei  descoperi pe parcurs, în timp ce desenezi, că liniile verticale care fac parte din structura hârtiei devin mai evidente. Nu-ţi face probleme, căci vei putea să le acoperi într-o a doua fază, amestecând  culorile alăturate.

 

Ce materiale avem nevoie ?

O foaie de hârtie gri, pentru pastel, un pastel negru, dur, pentru schiţarea contururilor, 12 pasteluri moi: galben-citron, oranj-strălucitor, oranj-mediu, verde-veronese, ocru-gălbui, verde-crom, brun-închis, roşu-pal, roşu de Purgundia, violet-închis, negru şi alb, spray de fixare a culorii.

 

Deseneaza conturul fructelorSchiţează rapid contururile

Înainte de toate, observă cum arată fructele şi felul în care forma fiecăruia interacţionează cu formele celorlalte. Apoi, folosind pastelul negru, trasează conturul aproximativ al compoziţiei. Foloseşte linii scurte şi fine: întrucât aceasta este o schiţă pregătitoare, care va fi îmbunătăţită, ea nu trebuie să fie foarte precisă.

 

Aplică nuanţa de bază a fructelor

Folosind partea plată a pastelului galben-citron, aplică nuanţa de bază pe fiecare fruct, mai puţin pe boabele de strugure. Urmează liniile conturului fiecărui fruct în parte, lăsând albe porţiunile în care lumina este mai puternică. Foloseşte muchiile pastelului pentru a trasa linii galbene mai intense pe curbura şi pe codiţa bananei.

 

Coloreaza fructele pasteluluiDă viaţă lucrării tale

Odată terminată schiţa contururilor şi aplicarea nuanţelor de bază ale fructelor, poţi începe să creezi zonele de lumină. Foloseşte fie partea plată, fie vârful pastelului. Foloseşte pastelul oranj-mediu pentru a trasa câteva linii mici şi curbe pe portocală, urmărind conturul fructului. Lucrează fie cu partea plată, fie cu vârful pastelului. Oranjul se va amesteca cu galbenul şi-l va acoperi, în mare parte. Adaugă verde, pentru pară şi banană. Folosind din nou partea plată şi vârful pastelului, adaugă verdele pentru pară şi banană. Concentrează-te asupra tuşelor mai dese din jurul fructului şi din partea dreaptă, jos, dar şi pe codiţa şi curbura bananei.

Dă o nuanţă deschisă mărului. Începe să colorezi mărul, folosind roşul-pal. Adaugă tuşe drepte şi curbe spre bază, în centrul mărului, şi fă acelaşi lucru pe partea stângă. Apoi foloseşte muchia pastelului pentru a da intensitate culorii pe contur, în partea de sus şi pe laturile mărului.

 

Da forma boabelor de strugureCreează forma boabelor de strugure. Foloseşte roşul de Burgundia pentru a trasa tuşe mici şi curbe, care să respecte forma boabelor de strugure. Lasă câte un cerculeţ alb pe fiecare bob, marcând astfel porţiunile luminoase, pe care le vom evidenţia în continuare.

Continuă să lucrezi mărul şi portocala. Folosind mai departe roşul de Burgundia, treci din nou peste părţile mărului pe care le-ai colorat mai devreme cu roşu. Foloseşte muchia pastelului pentru a trasa linii pronunţate, ce vor evidenţia contururile. Nu atinge partea stângă a mărului. Foloseşte oranjul-strălucitor pentru portocală, trasând tuşe drepte şi curbe.

Coloreaza marul pastelAdaugă mărului nuanţele mai închise. Foloseşte vârful pastelului violet-închis pentru marginile nărului. Continuă în acelaşi fel pe marginile spaţiului concav din partea superioară a fructului şi foloseşte partea plată a pastelului pentru a trece uşor peste porţiunea centrală, roşie.

Defineşte boabele de strugure. Continuă să lucrezi cu violet-închis, concentrându-te asupra boabelor de strugure. Adaugă tuşe curbe, scurte şi apăsate pentru a accentua marginile fiecărui bob. Apoi umple cu acelaşi pastel interiorul fiecărui bob, dar evită să colorezi porţiunile în care vei evidenţia reflexele luminii.

 

Foloseşte tonuri închise pentru pară, banană şi strugure. Adaugă ocru-gălbui pentru a delimita coaja perei şi a bananei. Foloseşte o linie apăsată şi închisă, acolo unde para atinge strugurele, figurând astfel umbrele pe care strugurele le lasă pe suprafaţa perei. Insistă cu negru pe conturul fiecărui bob, pentru a-i evidenţia forma.

 

Evidentiaza reflexele pastelate pe boabele de strugureEvidenţiază reflexele de pe boabele de strugure. Acoperă cu ajutorul pastelului alb zonele rămase goale de pe fiecare bob de strugure. Priveşte bine fotografia, pentru comparaţie: verifică din nou care sunt punctele în care lumina se reflectă direct pe suprafaţa fructului.

Lucrările în pastel sunt frumoase când rămân într-un stadiu nefinisat care le evidenţiază consistenţa şi densitatea, deci ne-am putea opri chiar aici. Însă, dacă vrei să mergi un pic mai departe şi să dai lucrării tale un aspect bine definit, e de ajuns să urmezi paşii de mai jos.

 

Intensifică zonele de lumină şi defineşte contururile fructelor. Creează o mică protuberanţă pe suprafaţa portocalei, cu un pic de verde-crom şi un strop de alb. Apoi adaugă alb şi pe celelalte fructe, folosind partea plată a pastelului. Cu vârful aceluiaşi pastel, trasează linii dinăuntrul concavităţii mărului spre exterior; apoi adaugă linii asemănătoare, folosind pastelul brun-închis. Cu acelaşi brun-închis, evidenţiază conturul mărului şi întunecă porţiunile de brun create mai devreme. Estompează uşor, cu degetele, porţiunile luminoase.

 

Finisează portocala. Folosind partea plată a pastelului, adaugă puţin roşu-pal portocalei, urmărind forma fructului pentru a-i accentua conturul. Foloseşte puţină culoare şi nu apăsa. Estompează apoi roşul cu degetele.

 

Deseneaza fundalul. Adauga umbreUmple fundalul. Folosind partea plată a pastelului alb, creează un fundal, trasând mai multe tuşe verticale şi orizontale. Ai grijă ca, atunci când te apropii de conturul fructelor, să nu-l amesteci cu albul şi lasă gol spaţiul din imediata vecinătate a perei, pentru a adăuga umbra acesteia.

Adaugă umbra perei. Foloseşte puţin negru pentru a accentua umbrele din spatele boabelor de strugure în clarobscur. Apoi, cu partea plată a pastelului, adaugă umbra perei, estompând marginile ce se apropie de fundalul alb.

 

Câteva sfaturi

Straturile de culoare. Pastelurile dau rezultate frumoase atunci când sunt utilizate în straturi succesive. Am aplicat prima bază mai deschisă, adăugând apoi culorile mai închise, pentru a defini forma tridimensională.

Fundalul plat. Fundalul deschis şi plat împinge formele colorate ale fructelor în prim-plan.

Umbra estompată. Estompând marginile umbrei negre, astfel încât să se amestece cu culoarea deschisă a fundalului, am creat impresia că umbra se topeşte treptat în lumina naturală din jur.

Spray-ul de fixare. Din cauza faptului că particulele ce compun pastelul nu sunt puternic legate între ele, culoarea se va dezintegra. Acest lucru favorizează amestecul culorilor, ceea ce înse­amnă că lucrarea terminată se poate degrada prin atingere. Cel mai bun mod de a evita acest inconvenient este să foloseşti un spray de fixare special, care lipeşte particulele între ele, după ce lucrarea este finisată.

Sursa: DeAgostini

noriel.ro