noriel.ro

Contribuţia grădiniţei la procesul general al dezvoltarii fizice, psihice şi sociale a copilului este relativ uşor de pus în evidenţă având în vedere că acest prim mediu organizational cu care se confruntă copilul exercită o influenţă profundă, cu rol facilitator pentru experienţele sociale ulterioare.

În acest mediu copilul este cooptat într-un proces de elaborare a unui comportament care să-i permită afirmarea eului prin descoperirea competenţelor sale ori prin constatarea dificultaţilor pe care le are de învins. Astfel i se oferă multiple prilejuri de a vorbi, ceea ce îl ajută la dezvoltarea rapidă a abilităţilor lingvistice şi general comunicative, este solicitat în diverse tipuri de activitaţi care conduc la dezvoltarea coordonării psiho-motrice, este integrat în programe de descoperire a potenţialului intelectual şi afectiv, este pus în situaţii care îl obligă să exercite roluri diverse şi nu în ultimul rând,câştigă în sociabilitate şi exersează independenţa sub diversele ei aspecte: în raport cu co-vârstnicii, cu părinţii şi cu sine prin preluarea unui anumit control al comportamentului propriu. Mai mult, programul grădiniţei oferă prilejul unei educaţii asistate, supervizate, în cadrul unui mediu educativ destul de diferit de cel familial şi creează o tranziţie necesară către mediul de tip şcolar, mult mai riguros, mai exigent, mai normativ.

noriel.ro

 

Ca funcţii, mediul educativ instituit în grădiniţă  diversifică modalităţile de abordare a copilului, de integrare a lui în comunităţi de joacă şi mai apoi, în comunităţi de instruire. Astfel grădiniţa contribuie într-un mod propriu la procesul constituirii personalităţii copilului într-una din etapele de vârstă cele mai maleabile şi vulnerabile.

 

Alături de climatul favorabil se adaugă siguranţa. Securitatea manifestărilor libere ale copilului care se poate juca şi poate lucra sub supravegherea unui adult competent în problemele educative. Pe lângă acestea grădiniţa oferă copiilor posibilitatea de a-şi dezvolta capacităţile lor de a pune şi analiza probleme, de a judeca în conformitate cu raţionamentele proprii, de a lua decizii, de a fi responsabil. Copiii îşi dezvoltă abilitatea de a gândi deschis, critic şi constructiv, de a accepta puncte de vedere raţionale, de a tolera păreri diferite.

 

Însă, pentru a ajunge acolo, şi pentru ca la grădiniţă, micuţul să aibă parte de o experienţă nu doar plăcută dar şi să îşi poată dezvolta capacităţile mentale, fizice, emoţionale şi sociale, asigură-te că se îndeplinesc

 

Condiţiile de la grădiniţă

– cerinţele fizice ale copilului sunt îndeplinite printr-o nutriţie sănătoasă, suficient timp pentru odihnă (somn şi activităţi de relaxare) şi are parte de serviciile unui bun pediatru?;
– se pune suficient accent pe nevoile emoţionale şi sociale ale copilului?;
– micuţului i se clădeşte încrederea în sine dar şi în ceilalţi, respectul şi are parte de o independenţă controlabilă?;
– disciplina este adecvată, corectă şi consistentă, prin consistenţă înţelegându-se reguli ce nu se schimbă de la un copil la celălalt, de exemplu acordarea de buline de diferite culori în funcţie de comportamentul avut în ziua respectivă?;
– joaca şi jocurile sunt suficient de stimulante ?;
– educatorii sunt pregătiţi şi le răspund adecvat?;
– se pune accent pe citit, pe necesitatea acomodării cu cărţile?;
– activităţile sunt diverse, de la desenat şi colorat la muzică şi dans, sport şi lucrul în echipă?

 

Grădiniţa educă, însă aceasta nu este un substituient al educaţiei de acasă. Grădiniţa nu trebuie privită ca singurul şi suficientul loc care îi asigură copilului dvs. ce are nevoie, ca şi părinţi, trebuie să luaţi parte la experienţa educaţională a micuţului, învăţându-l şi punând accent pe cizelarea lucrurilor învăţate la grădiniţă. Nu uitaţi că dvs. sunteţi responsabili pentru educaţia copilului în primii ani, nu grădiniţa. Pentru a vă asigura că eforturile făcute în această perioadă vor fi continuate şi vor aduce apoi rezultate bune la şcoală, la liceu, în facultate şi apoi în viaţă, bifaţi dacă

 

Acasă, îi respectaţi copilului nevoile?

 

Copiii mai mici au nevoie de :

– părinţi iubitori sau îngrijitori ce le răspund nevoilor manifestate prin plâns sau diferite zgomote;
– să se simtă confortabil şi în siguranţă fizică dar şi psihică;
– să audă dar şi să facă zgomote;
– să fie liberi în mişcare;
– să se poată juca în siguranţă şi să aibă parte de jucării adecvate vârstei şi care le dezvoltă creativitatea;

 

Preşcolarii au nevoie în plus şi de:


– activităţi ce le permit să îşi folosească şi să îşi dezvolte musculatura. După grădi, ar fi ideal să îi duceţi măcar de două ori pe săptămână la cursuri de înot, atletism sau să folosească trotinete, biciclete sau, de ce nu, role şi jumpere tip cangoo, să continue să îşi dezvolte abilităţile motorii;
– să îşi experimenteze simţurile şi să îşi dezvolte capacităţile lingvistice şi vocabularul;
– să îşi folosească mânuţele în diferite activităţi recreative;
– să înveţe să facă anumite lucruri pentru ei: să se îmbrace, să se spele singuri pe mânute, să mănânce singuri, etc.;
să se joace şi cu alţi copii;
– să aibă oportunitatea de a lua singuri decizii sau să ia parte la luarea deciziilor într-un cadru bine reglementat;
– să înveţe despre mediul înconjurător dar şi despre protecţia mediului;;
– să îşi clădească şi dezvolte încrederea în sine, să devină din ce în ce mai conştient de mediul în care trăieşte, să fie angrenat în diferite activităţi ce stau la baza materiilor şcolare (de ex: activităţi ce îmbină joaca cu ştiinţa);

 

Dezvoltarea limbajului copilului înainte de grădiniţă 

 

Deşi grădiniţa începe de regulă când copilul împlineşte vârsta de 3 ani, la această vârstă acesta trebuie atât să poată înţelege anumite instrucţiuni dar şi să se poată exprima uşor în faţa educatoarei sau a colegilor cu care interacţionează. Prin urmare, pregătirea copilului pentru grădiniţă, trebuie să înceapă cu mult înainte.

– vorbeşte des bebeluşului, vorbeşte-i când mănâncă, când îi schimbi scutecele, când îi faci băiţă. Vorbeşte-i despre realitatea ce îl înconjoară, despre maşini şi trecerile de pietoni, despre păsări, căţei şi pisicuţe, despre flori şi copaci, etc.;
– arată-i bebeluşului diferitele lucruri din preajmă ce îi stârnesc interesul, numeşte-le şi explică-i la ce folosesc;
– încurajează-i exprimarea, fie că e vorba de gângureli, primele cuvinte mai stâlcite sau fraze argumentate;
– cântă-i cântecele sau citiţi poezioare şi ghicitori pentru copii;
– jucaţi jocuri ce îi dezvoltă vocabularul cum ar fi fazan-ul sau rima; Citiţi-i în fiecare zi, chiar dacă după puţin timp vă veţi opri, îl va ajuta foarte mult acest exerciţiu la şcoală;
– chiar dacă încă nu ştie cum să citească o carte sau o mânuieşte într-o manieră nu prea adecvată, lăsaţi-l să descopere cărţile, fie ele de colorat sau de poveşti, sau chiar cărţile din pânză;

 

Dezvoltarea limbajului copilului în timpul grădiniţei


– vorbiţi cu el din ce în ce mai des, în special despre modul în care au decurs activităţile la grădiniţă. Îl veţi încuraja nu numai să îşi dezvolte un limbaj mai elevat, mai fluent însă este şi o modalitate prin care se va clădi încrederea în relaţia cu el;
– arătaţi-i din ce în ce mai multe lucruri şi idei, încercaţi ca zilnic să îi prezentaţi câteva cuvinte noi, pe care să i le definiţi;

Să ai în vedere că fiecare copil este diferit, unic. Să îi cunoşti talentele, abilităţile şi nevoile copilului tău este lucrul esenţial ce stă la baza stilului tău de educaţie. Pe de altă parte, copiilor le place să înveţe iar curiozitatea lor este sănătoasă şi nemărginită. Profitaţi de fiecare oportunitate din care puteţi învăţa ceva despre micuţul dvs. dar şi din care îl puteţi învăţa lucruri noi, la preşcolari activitatea creierului şi a minţii este mult mai intensă ca la un adult.

yves-rocher.ro