
Încă din primul an de viaţa, arată-i puiului tău că mânuţele lui pot crea ceva, dacă ştiu să mişte un creion pe o hârtie. Încurajează-l să deseneze, să folosească creioanele, păstrează primele încercări şi, în câteva luni, vei observa evoluţia.
Faza mâzgălelilor
Începând cu vârsta de 2 ani, primele desene sunt pur şi simplu nişte mâzgăleli dezordonate ce exprimă plăcute activităţi kinestezice, nu reprezintă şi nici nu doresc să reprezinte un portret al realităţii. După 6 luni de mâzgăleală, desenele devin mai ordonate pentru ca apoi aceste mâzgăleli să înceapă să fie numite, să primească personalitate din imaginaţia copilului.
Faza premergătoare
La vârsta de 3 şi 4 ani, apar primele desene conştiente şi desenele încep să preia din procesul cognitiv al copilului. Primele reprezentări grafice sunt încercări de a imita persoane, de regulă capul fiind desenat ca un cerc şi două linii verticale drept pigioare. Pe măsură ce trece timpul, formele încep să se dezvolte, fiind destul de uşor recunoscute şi de multe ori chiar complexe. Copiii caută în continuare să găsească concepte noi, aşa ca simbolurile folosite în desene se schimbă constant.
Faza desenului activ, bazat pe cunoştinţele copilului
Copilul ajunge în această fază în jurul vârstei de 6 ani, vârstă la care poate imprima desenului cunoştinţele pe care le are despre subiect. De asemenea la această vârstă obiectele sunt aşezate metodic şi sunt şi mai bine dimensionate atât ca măsuri cât şi în spaţiu.
Faza expresivităţii
Între 8 şi 10 ani, copilul realizează că desenele sale nu mai sunt suficiente astfel încât să exprime realitatea, apare prin urmare critica interioară a copilului asupra capodoperei lui. Apar “detaliile evidente”, îşi compară lucrările cu ale altora, iar pe măsură ce ajung la vârsta mai critică în care încep să devină mai puţini dependenţi de adulţi, sunt din ce in ce mai anxiosi să se conformeze părerilor celor de vârsta lui.
Faza pseudo-naturală
La 12 ani, această fază marchează finalul artei spontane, pe măsură ce critica asupra propriilor creaţii a crescut. Copilul se axează acum spre a crea desene care să imite din ce în ce mai bine desenele adulţilor. Apar umbrele şi luminile, fundalurile şi desenul în 3 dimensiuni , obiectele îndepărtate fiind redate din ce în ce mai mici.
Perioada deciziilor
Începând cu vârsta de 14 ani și până în jurul celei de 16 este perioada în care copilul trebuie să ia o decizie în ceea ce privește desenul, dacă descurajați renunță la această activitate în cazul în care devin prea critici și își consideră schițele drept imature sau își dorește să și-o îmbunătățească prin carieră sau hobby specializat. O soluție pentru continuarea acestei forme de exprimare în artă poate fi arta abstractă sau meseriile ce au la bază desenul și pictura cum ar fi arhitectura, design-ul interior, lucrul manual etc.
Viktor Lowenfeld – Creative and Mental Growth