Cele mai importante lucruri (și primele de altfel) pe care le învață copilul sunt cele ce fac parte din universul familiei lui. De altfel, perioada cu cea mai rapidă dezvoltare și acumulare de cunoștințe este cea până la vârsta de 3 ani, prin urmare efortul depus de către părinți în această perioadă, modul în care vor reuși să îi prezinte micuțului lumea și mecanismele ei, să îi insufle dorința de a căuta explicații și de a își satisface curiozitatea prin studiu va avea un efect major asupra capacității copilului de a învăța, asimila, aplica și evolua în viitor.
Copiii învață privind, simțind, ascultând, atingând, mirosind însă în principal experimentând. Cu cât mediul în care fac acestea este mai interesant şi cu cât se simt mai protejați, iubiți şi ajutaţi cu atât își vor mări orizontul și vor testa limitele cunoașterii.
Despre ce anume învață ? Care sunt “materiile” de bază pe care copiii le învață pentru a se dezvolta armonios din punct de vedere fizic și mental? Ce anume absorb în primii lor ani și ce va sta la baza cunoașterii aprofundate ulterior? Cum putem să îi atragem spre valorile ce mai târziu îi vor defini ca adulți responsabili și viitori părinți?
Respectul faţă de sine
Se învață descoperindu-se pe el însuşi, despre ce şi cum anume trebuie să facă pentru a avea o părere bună despre el, drept bază pentru a avea încredere că poate realiza tot ceea ce îşi doreşte. Dacă se simte respectat, dorit şi iubit atunci respectul se va transforma în încredere, va explora lumea și va vedea că are toate șansele să se descurce bine în viață. Arată-i respect și arătă-i că îți place să îți petreci timpul cu el, învață-l să învețe lucruri noi, laudă-l când reușește și acordă-i suport când are nevoie.
Socializarea şi abilitățile sociale
Acestea se dezvoltă pe parcurs şi după ce copilul deja participă la anumite evenimente sau programe de socializare (cu prietenii de familie ai părinților, la creșă sau la grădiniță, în parc) prin urmare părinții responsabili trebuie să pună accent pe o dezvoltare rapidă a capacității de învățare a acestor abilităţi. Puteți susține micuțul să parcurgă mai repede și mai lin această “materie”, prin comunicare, prin definirea sentimentelor și a stărilor de spirit ce le are el sau dvs., prin interpretarea acestora, de exemplu: “mă dor urechile când țipi”, “nu este frumos să mă întrerupi”. De menționat că deși ne dorim ca micuțul să fie altruist, să îi placă să dăruiască și să împartă jucăriile, la vârste fragede nu au dezvoltată această noțiune , și va privi insistențele dvs. de a împărți o jucărie drept o încercare de a îl priva de o jucărie.
Copilul şi comunicarea
Copiii au nevoie de cuvinte, de alăturări de cuvinte și exerciții de comunicare pentru a gândi, învăța, întreba și pentru a face schimb de informații, prin urmare este foarte important să îi vorbiți încă de la naștere, chiar dacă sunt prea mici să înțeleagă ceea ce le spuneți. Se vor simți astfel în siguranță auzindu-vă dar şi dornici să vă răspundă cât mai repede. Apoi, pe măsură ce cresc și încep să spună primele cuvinte, este bine să le spuneți tot ceea ce faceți și să le cereți să vă împărtășească ideile, să îi atrageți în comunicarea pozitivă și activă, în schimbul de idei și gânduri.
Cum copiii învață din și prin joacă, încercați să găsiți câteva modalități amuzante de a își lărgi vocabularul cum ar fi Jocul Fazan (să spui un cuvânt, iar următorul să spună un alt cuvânt ce începe cu ultima literă sau ultima silabă a precedentului cuvânt), Jocul Rimelor sau al sinonimelor (cine nu găsește o rimă sau un sinonim la un cuvânt dat pierde), Telefonul fără fir, să fredonați cântecele scurte pentru copii sau să îl învățați cât mai des o poezie sau o ghicitoare rimată.
Creativitatea
Creativitatea este modul special al copiilor prin care își exprimă sentimentele, gândurile și ideile. Curiozitatea copiilor, elementul primordial al nevoii de a învăța, îi îndeamnă să exploreze și să găsească noi și inedite modalități de rezolvare a “problemelor” cu care se confruntă. De altfel, această curiozitate debordantă este întrecută poate doar de numeroasele idei pe care micuții le au în încercarea lor de a rezolva misterele universului ce îi înconjoară. Prin acceptarea ideilor lor și a încercărilor de explorare , îi veți încuraja să caute soluții și să își asume eventualele riscuri într-un mod raţional şi responsabil.
Ca și părinte, pentru a le stimula capacitatea creativă duceți-i la spectacole pentru copiii, la ședințe de pictură pe față, încurajați-i să danseze și să cânte, cumpărați-le creioane, acuarele, lut de modelaj, lăsați-i să colecționeze “nimicurile” ce le fac plăcere (frunze, scoici, pietricele colorate) și arătați-le cum anume pot să facă din ele un tablou sau diverse obiecte de artizanat folosindu-și mânuțele și creativitatea.
Diversitatea persoanelor
Copiii trebuie să învețe că a fi diferit este un avantaj și o calitate, nu un handicap, că lumea formată din persoane aparținând mai multor culturi și rase ce au în comun aceleași valori este mai interesantă și mai frumoasă, că ne unesc valorile bune ce le avem în comun și că trebuie să respectăm diferențele și individualitatea fiecărei persoane, iar atitudinea dvs. față de diversitatea culturală va face diferența în modul în care copilul va percepe și se va purta cu persoanele ce reprezintă alte culturi.
Îl puteți ajuta să înțeleagă diferențele și avantajele diferențelor prin:
– participarea la diferite evenimente culturale și festivaluri, cu dansuri sau muzici specifice unei țări sau zone;
– prezentarea diferitelor specialități culinare din alte țări (de exemplu dacă îi plac pastele sau pizza îi puteți vorbi despre Italia, baclavaua turcească, ayran-ul, humus-ul, orez-ul). De altfel, îi puteți explica că lumea este ca și o pizza, dacă îi lipsesc anumite ingrediente nu mai este la fel de gustoasă;
– vorbiți-i despre diferențe, ce putem învăța din acestea, de ce diversitatea este interesantă și de ce ne place să o sărbătorim, de ce diferențele ne unesc și cum fiecare dintre noi este unic;
– povestiții despre familia din care face parte, din ce zonă sau țară provine, cum s-a integrat aici, ce tradiții păstrați, de ce trebuie să fie mândru că aparține unei comunități;
Sănătate și dezvoltarea psihică
Bazele unei sănătăți de fier se construiesc în primii ani de viață, bebelușii și preșcolarii sunt foarte activi iar prin mișcare și activitate învață multe chiar înainte să înceapă să vorbească, prin urmare dați-i copilului dvs. oportunitatea de a avea cât mai multe activități fizice și cât mai multe în aer liber. Un fizic sănătos îi vor face mai puternici și mai echilibrați și din punct de vedere psihic.
Încurajați-i să își folosească mânuțele pictând, desenând, tăind hârtie creponată, înălțând zmeie, jucând baschet și tenis . Lăsați-l să alerge (supravegheați-l îndeaproape însă), să țopăie la trambuline speciale pentru copii, să facă sport, să se tăvălească în iarbă, să se joace cu nisipul, să se bălăcească în apă chiar dacă se murdărește.
Învățați-l despre protecţie și atenție, asigurați-i locuri de joacă sigure (inclusiv acasă), atrăgeți-l spre gimnastica de dimineață. Asigurați-i mâncare sănătoasă și variată, astfel încât aportul nutrițional să fie corespunzător nevoilor dezvoltării fizice și mentale.
Gândirea
Gândirea necesită privire și ascultare, întrebări, experimentare și luarea deciziilor. Copiii au nevoie de timp și exercițiu astfel încât încercările lor să se materializeze în atingerea scopurilor propuse (propriile lor scopuri sau cele ale părinților). Frustrarea nereușitei îi poate demotiva și chiar enerva, prin urmare suportul părinților este determinant.
Capacitateade a înțelege
Prezentați-i copilului dvs. următoarele concepte și insistați să le folosească și să le aplice: explică, descrie, ghicește, identifică, analizează, prevede. Acestea îl vor ajuta nu numai să se exprime ci și să interpreteze și să tragă concluzii raționale referitoare la acțiunile lui și ale celorlalți.
Capacitatea de a analiza
Înseamnă a distinge informațiile importante, a le separa și examina în detaliu. Pentru a le dezvolta această capacitate, trebuie să îi învățați despre diferențe, comparații și categorisirea situațiilor. În momentul în care micuțul se va întreba sau va fi întrebat despre anumite lucruri, iar întrebările vor conține unul din cuvintele mai sus menționate, acesta va începe să împartă întrebarea, să înțeleagă ce i se cere și ce i se dă, să răspundă la fiecare aspect relevant al întrebării și să ia o decizie prin răspuns.
Capacitatea de a lua decizii
Se dezvoltă prin sintetizarea abilităților descrise mai sus, asocierea cu situații asemănătoare și cu informațiile diverse acumulate de-a lungul timpului, astfel încât să ajungă la un numitor rațional comun în baza căruia decizia corectă este ușor de luat.
Îi puteți stimula gândirea prin activități ce îi testează memoria și abilitățile mentale, activități simple ce pot fi duse la capăt destul de ușor:
– rugați-l să vă ajute la sortatul ciorăpeilor pe perechi, a hăinuțelor pe categorii înainte să fie puse în dulap sau pe culori înainte să fie băgate la spălat;
– cumpărați-le puzzle-uri sau reviste cu jocuri (unește punctele sau numerele pentru a crea un desen);
– dați-le jocuri de tipul mecano, spre a construi ceva, urmărind și gândind pașii ce trebuiesc înfăptuiți;
– jucați jocul Ce-ar fi dacă (de exemplu rugați-l să își închipuie și să vorbească despre “Ce-ar fi dacă …” ar fi tot timpul vară sau iarnă, sau întrebați-l despre cum anume și-ar re-aranja camera și de ce;
– încercați să îl învățați să inventeze simple ghicitori (de ex: ce cuvânt începe cu T, are 2 sau 3 roți și copiii aleargă cu ele în parc? Trotineta);
– explicați-i de fiecare dată care sunt motivele deciziilor dvs. în ceea ce îl privește sau privesc întreaga familie;
Despre protecţia mediului înconjurător
Copiilor le place să se joace afară și să exploreze mediul înconjurător, curtea casei, parcurile sau plajele. În același timp învață despre construcțiile din jurul lor: despre străzi, case, magazine și școli. Trebuie să învețe însă și despre faptul că ceea ce facem în mediul înconjurător are un impact direct asupra frumuseții și diversității naturale dar și asupra sănătății noastre.
În funcţie de vârstă, copiilor li se pot propune diferite modalităţi de a înţelege mai uşor impactul mediului asupra noastră şi a noastră asupra mediului: simple explicaţii despre ce înseamnă a fi prietenos cu natura pentru cei mai mici dintre pitici, rugăminţile de a nu consuma în exces apă sau electricitate sau de a sorta materialele reciclabile, până la angajarea lor în diferite activităţi ce au drept scop protejarea şi conservarea mediului.
Un mod foarte bun de a învăța copilul despre protecția mediului este să îi arătați grija pe care chiar dvs. o aveți față de mediul înconjurător, față de plante și animale precum și față de persoanele ce aleg să își trăiască viața în respect față de mediu. Când copilul dvs. vede că reciclați, că strângeți lucrurile aruncate de altcineva la întamplare în parc, că participați activ pe bază de voluntariat la plantatul de copăcei va putea găsi în acţiunile dvs. o modalitate activă şi utilă în a îşi consuma energia primind recunoştinţa celor din jur.
Despre diferitele modalităţi şi activităţi ce îi pot face pe copii să conştientizeze, să înveţe şi să îmbrăţişeze conceptul de protecţie a mediului, dar şi cum această discuţie să fie sănătoasă puteţi citi acest articol.
Despre tehnologie
Tehnologia este reprezentată de totalitatea uneltelor folosite în vederea rezolvării unor probleme făcându-ne viaţa mai uşoară, unelte ce pot fi foarfece, bureţi de baie dar şi maşini, computere şi avioane. Puteţi ajuta copilul dvs. să înţeleagă mai uşor impactul tehnologiei asupra vieţii lui, noastre şi a societăţii în ansamblu prin prezentarea uneltelor şi obiectelor, prin menţionarea utilităţii acestora, cum anume (şi cât de greu) s-ar putea rezolva o problemă sau o situaţie fără ajutorul lor, cum anume se simplifică anumite aspecte cotidiene şi cum ne rămâne mai mult timp pentru alte activităţi, etc.
Foarte important, este să îi prezentaţi şi “reversul medaliei“, mai exact:
– să călătoreşti rapid (cu avionul, maşina, trenul) este un lucru bun, însă atrage după sine şi poluarea mediului.
– să primeşti informaţii de la televizor sau de la un calculator ajută, însă televizorul nu poate substitui o carte, mersul la şcoală sau exerciţiul propriei gândiri;
– aparatele de fitness de acasă sau de la sală contribuie la muşchi mai puternici şi combate sedentarismul, însă nu furnizează şi aerul proaspăt şi curat pe care îl poţi primi în cazul în care alergi în parc;
Şi în final, poate cel mai important sfat pe care îl putem da copiii învaţă cel mai mult din ceea ce văd la dvs. decât din ceea ce îi spuneţi dvs.!
“Nu da copilului tău nicio lecție prin simple cuvinte, el trebuie să invețe numai prin experiență”
Rousseau